25-07-08

Veiligheid prioritair

Allen,

 

Gisteren 2 vaststellingen, waarvoor graag even jullie aandacht - in eenieders belang :

 

1/ “+” : de gemiddelde progressie van de RZ dit jaar is fenomenaal ; de snelheden waarmee er gisteren over de dijken werd gevlamd, liggen 5 tot 10km/ h hoger dan 2 jaar geleden ; bij het nuttigen van enkele frisse pintjes achteraf meermaals gehoord dat de geleverde inspanningen/trainingsarbeid en de gezonde sportieve rivaliteit hiervoor de ingrediënten zijn; chapeau daarvoor aan eenieder van ons!

 

2/ “-“ : gepaard gaande met bovenvermelde -en zeker op momenten dat het snot in onze ogen zit- blijkt echter dat er te vaak een loopje wordt genomen met de veiligheid. Ik denk dat het zinvol is om via deze weg er opnieuw onze aandacht op te vestigen dat de VEILIGHEID van alle renners absolute PRIORITEIT heeft. Hierbij kort nog even de belangrijkste elementen opsommen – in het bijzonder op drukke zomeravonden als gisteren :

-          ALTIJD , LUID en HERHAALDELIJK (ttz in een peloton van 20 man moet ook de laatste in rij weten/horen wat de 1ste heeft aangegeven) roepen :

o    “TEGEN” : wanneer er tegenliggers zijn (in ‘welke hoedanigheid’ ook) ;

o    “VOET” : wanneer we fietsers/obstakels/voetgangers/honden … in dezelfde rijrichting inhalen ;

o    PAALTJE(s) : wanneer we paaltjes naderen; daarbij steevast de SNELHEID STERK verminderen ;

-          Bij het OVERSTEKEN er altijd rekening mee houden dat OOK DE ALLERLAATSTE dit VEILIG kan doen ; d.w.z. we steken enkel over als we dat SAMEN, IN GROEP, kunnen doen;

-          Dit geldt ook en zéker voor STOPLICHTEN, concreet : ook bij oranje licht wordt er gestopt (om te vermijden dat de staart van het peloton door het rood ‘moet’ rijden!)

-          Verder zouden wij willen vragen dat diegene die geen kopwerk wensen te doen (wat perfect kan/OK is!!), toch gewoon mee aansluiten tot en met het moment dat zij zelf op kop komen, en er dan (onmiddellijk indien gewenst) opnieuw terug ‘af’ komen; dit lijkt ons een veiligere manier dan deze waarbij zij achteraan blijven ‘hangen’ en mensen die van kop komen laten ‘inschuiven’ (dat laatste geeft immers vaak aanleiding tot  ‘gaten’ en ‘bruuske bewegingen’)

 

Zoals door één van jullie aangegeven is fietsen in groep een zaak van VERTROUWEN en wordt dat vertrouwen gecreëerd als iedereen zich systematisch aan de veiligheidsregels houdt door o.a. gebruik  te maken van de afgesproken signalen.

 

Dank voor jullie begrip en tot fiets!

Groet, Briek 2007

10:21 Gepost door William Devondel in Algemeen | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

Commentaren

Ook voor vreemdelingen!!! Toekomstig voorzitter,

Groot gelijk om de puntjes op de i te zetten;
Het is wel van belang dat niet-RZ die meerijden of die onderweg aanpikken - zoals de Iron Man - dezelfde richtlijnen krijgen én naleven, anders rijden ze niet meer mee;
Zo simpel moet dat zijn;

Gepost door: Eros | 25-07-08

Veiligheidscommunicatie... He Dessel,

Is juiste weergave van een gevoel dat ik ook deel. Op donderdag heel tof en straf, maar steeds gevaarlijker.
Zal veiligheidsvoorschriften respecteren en uitvoeren. Kwestie van het kopke er bij te houden ook al wil ik mij vastbijten in jullie wiel...
Onmiddellijk doorgeven van obstakels is veiligheidscommunicatie en hiermee vermijden we mogelijke ongevallen die verregaande gevolgen kunnen hebben.
Fun is ook veiligheid!

Groet
Werner

Gepost door: Werner | 25-07-08

ola ola toekomstige voorzitter... ik ben wel lid he! Ik wacht alleen al een half jaar op mijn clubkledij die maar niet komt. ik geef altijd aan als er obstakels zijn ..aleen moest ik gisteren 6*5minuten wedstrijd tempo rijden en aan het albertkanaal beslissen jullie even te rusten terwijl mijn recup eropzat. Dan mag ik toch steeds alleen doorrijden en later terug aanpikken he?

oli

Gepost door: oli | 25-07-08

mijn reactie was voor eros en dus niet voor de toekomstige voorzitter ;-)

Gepost door: oli | 25-07-08

bezinning! De opmerkingen van Dessel zijn terecht: veiligheid primeert. Ik ben zelf slachtoffer geweest van een serieuze val enkele weken geleden, en dit door te hoge snelheid. Al bij al heb ik niet te veel restletsels. Tegen snelheden van boven de 40km/u in de korte bochten van de oude Nete, kan je na het terug achteraan aanpikken van een aflossingsbeurt, niet altijd de bochten correct inschatten, met als gevolg... een val! Heb geen probleem met hoge snelheid... ik was toen zelf in bloedvorm... en kon ook goed mee. Maar we moeten ons toch afvragen of we niet soms te veel risico´s nemen en het blijft zoals Dessel en Werner het ook zeggen: Het is en blijft voor de fun! Ik hoop niet dat er echt iets ernstig moet gebeuren vooraleer we tot dit besef komen. Mijn verwittiging heb ik al gehad.

Gepost door: JP | 25-07-08

Veiligheid - groepsgevoel Ik wil met excuseren aan allen tegen wie ik gisteren nogal brutaal geroepen heb. Het kon misschien wel iets diplomatiser. Het doel van mijn gebrul werd door Briek 2007 zeer goed samen gevat! Hopelijk kunnen we vanaf volgende week opnieuw blind vertrouwen op elkaar en horen we enkel nog kreten van plezier tijdens de rit.

Koen

Gepost door: Koen | 25-07-08

De commentaren zijn gesloten.